3 PETUA HILANGKAN JERAGAT HANYA DENGAN BAKING SODA

Salam semua.. siapa kat sini ada jeragat? Tau tak jeragat tu macam mana? Nak tak saya share petua nak hilangkan jeragat?

Ada orang kata jeragat ni keturunan. Betul ke? Tapi mak saya ada jeragat. Dalam family saya, kakak dan saya la yang paling nampak sangat jeragat tu. Tambah pula kami la yang paling tak menjaga muka, memang padan la kan..haha

Petua hilangkan jeragat

Sebenarnya 90% punca jeragat ni adalah berpunca daripada sinaran UV. Mana punca sinaran UV ni ya? 😕 Sinaran UV ni bukan hanya berpunca daripada matahari je tau.
  • Lampu
  • Laptop
  • Handphone
  • Television
Semua ni pun penyumbang sinaran UV kepada kita. Hah..macam mana? Scary juga kan. Semuanya kita guna hari-hari. Dalam rumah pula tu. Bila keluar, berperang pula dengan dengan matahari..huhu..

Satu fakta yang kita semua wajib tahu
Jeragat mengambil masa yang lama untuk terbentuk.

Jeragat juga mengambil masa yang lama untuk dipudarkan.

 Petua Hilangkan Jeragat

Petua yang saya nak kongsikan ni semuanya mudah didapati di rumah je. Jom kita tengok satu per satu

#1 Baking Soda


  • Ambil lebih kurang 2 sudu baking soda dan larutkan dengan air. Jangan pekat sangat, dan jangan cair sangat.
  • Gaul sebati kemudian sapukan di kawasan yang ada masalah jeragat
  • Urut-urut manja dan biarkan seketika
  • Basuh dan lap dengan kain bersih
  • Lakukan 2 minggu sekali

#2 Baking Soda dan Yogurt

Baking soda boleh menggelupaskan kulit, manakala yogurt pula mengandungi enzim aktif yang memutihkan kulit secara semulajadi. So, gabungan 2 bahan ini dapat memudarkan jeragat dan bintik-bintik gelap dengan mudah.

#3 Baking Soda dan Kentang

Eh! Biar betul. Kentang? 

Kentang ni berupaya mengurangkan pigmen gelap pada kulit tau. Campurkan jus kentang dengan baking soda dan step seterusnya sama je macam cara yang pertama tadi.

Berkesan ke?



Cara tradisional yang saya kongsikan tadi mungkin berkesan kepada sesetengah orang. Mungkin sahaja tidak kepada yang lain. Jangan cepat melatah, ia hanyalah petua sahaja. Macam yang saya dah ingatkan tadi, jeragat ni mengambil masa yang lama untuk dipudarkan.

Setengah kulit mungkin akan mengalami keradangan kerana alah dengan baking soda. So, sebaiknya cuba sedikit dahulu untuk mengelakkan masalah lain pula yang timbul ya. 

Cara lain yang lebih selamat

Ada je cara lain yang lebih selamat untuk melindungi dan memperbaiki kulit wajah. Pastikan kulit wajah kita ni menerima nutrien yang mencukupi agar lebih sihat dan berupaya untuk melindungi sel kulit daripada rosak.

Jom tengok apa yang produk Youth ada untuk bantu masalah kulit ni. 

Tadi saya maklumkan jeragat ni terjadi akibat kulit terdedah dengan cahaya matahari juga kan. So, memakai sunscreen adalah jalan terbaik. Mencegah lebih baik daripada merawat. 
✅Broadband Spectrum
✅SPF 50 – dalam julat SPF yang dicadangkan 
✅Anti Ageing Formula – mengandungi polifenol daripada Muscadine Grape Extract

Semua ciri yang ada dalam Youth SPF-50 ni cukup membantu dalam menjaga dan merawat kulit. So, moh ler kita pakai. 




Bagi yang belum ada jeragat, saya saya cadangkan supaya cegah dari peringkat awal lagi. Sinaran UV di mana-mana, jangan culas pakai SPF50 tau.

Bagi yang dah ada jeragat macam saya ni, bawa bersabar ya. Kuncinya ialah sabar, konsisten dalam merawat dan dalam masa yang sama teruska langkah pencegahan tau.

Saya amalkan juga supplement untuk merawat dari dalam. Maklumkan la, kata orang jeragat ni "berakar". Sebenarnya ia bermula daripada lapisan bawah kulit. Juga berkaitan dengan hormon. So, jaga kesihatan dalaman dan juga luaran. 

Nak dapatkan petua hilangkan jeragat yang lain boleh je contact saya. 

Nak dapatkan set produk Shaklee untuk mencegah dan merawat jeragat ni pun boleh contact juga.

Ana Awang
Pengedar Shaklee Bentong
019-6465550

#blogmegashaklee
#shakleetriumph2023
#shakleethrive2023

 









No comments:

Post a Comment