MENU SAHUR DIET PALING MUDAH

 “Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Barakah adalah sesuatu yang mustahak dalam kehidupan ini. Insan mungkin memiliki berbagai perkara, tetapi jika ianya tidak diberkati Allah, maka segala kebaikan yang diharapkan akan hilang.

Sahur juga menjemput doa para malaikat. Dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah menjelaskan:

فَإِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى الْمُتَسَحِّرِينَ
“Sesungguhnya Allah dan malaikatNya mendoakan buat mereka yang bangun sahur.” (HR Ahmad)

Bayangkan andai kita menyedari bahawa perbuatan sunnah ini bukan sahaja mempersiapkan tubuh kita untuk melakukan ibadah, malah orang yang bersahur akan didoakan oleh Allah dan para malaikat! Maka apakah keberkatan yang lebih dicari berbanding reda Allah sendiri?

Tak kiralah menu apa sahur korang, ambillah keberkatan sahur itu. Ambil peluang bangun awal dan solat tahajjud. Moga ibadah kita diterima Allah.

Saya jenis yang tak boleh makan berat sangat waktu sahur. Bukan takut mengantuk tapi tak sampai petang dah rasa lapar macam apa haha.. jadi, saya cuma ambil makanan ringkas je waktu sahur dan makan kurma. 

Menu sahur yang ringkas tapi berkhasiat penting juga kan. Ramadan kali ini abah dan mak saya tak lalu nak makan sangat. Mungkin faktor cuaca juga memainkan peranan. Nak sediakan sahur untuk mereka, saya tak mampu kerana duduk jauh. Jadi apa yang kami adik beradik boleh bekalkan ialah Set Puasa Shaklee je. Nak tahu lebih lanjut, boleh baca entry saya sebelum ni.

Selalunya sebelum masuk Ramadan lagi kebanyakan ibu-ibu dah kumpul menu-menu yang sedap dan senang disediakan. Betul tak? Tambah pula bila ada anak kecil yang baru belajar berpuasa. Biarpun hanya puasa sep[aruh hari, tapi galakan dari ibu ayah tu penting. 

Dulu masa kecil, mak saya akan kepalkan nasi. Semangat bangnun sahur sebab nak makan nasi kepal. Padahal sama je, nasi itulah juga haha. 

Jom saya kongsikan menu sahur yang menarik perhatian saya. Jika selera kita sama, boleh la jadikan ide untuk sahur esok kan.

MENU 1 : OVERNIGHT OAT

Gambar dari google. Saya lupa ambil gambar


Bahan-bahan ;
Rolled Oat 
Plain Yogourt
Susu (saya suka full cream)
Chia Seed (jika suka. Saya tak suka)
Buah-buahan (boleh je guna buah apa yang korang suka. Potong kecil)

Cara penyediaan ;
Masukkan Rolled Oat (saya letak separuh bekas)
Tuangkan susu (pastikan oat terendam)
Masukkan Chia Seed (jika suka)
Masukkan 1 sudu besar yogourt
Masukkan buah
Jika suka boeh tambah madu juga

Ok siap. Boleh tutup dan simpan dalam peti ais. Biasanya saya sediakan sebelum tidur. Esok bangun sahur terus ngap je hihi.

Kadang kala saya tambah juga kekacang dan ESP untuk lebih sedap. Yummy.


MENU 2 : OMELETTE



Bahan diperlukan ;
Telur
Susu full cream
garam
serbuk lada hitam (jika suka)

Cara Penyediaan ;
Pukul telur bersama sedikit susu segar, garam dan serbuk lada hitam. 
Masukkan ke dalam kuali panas yang telah dimasukkan sedikit marjerin. 
Kacau hingga telur kental. 
Sedia dimakan bersama roti atau croissant

Nota : Jika suka telur hancur berempah, pukul telur bersama serbuk kari atau serbuk cili berserta garam

Ada orang tak kisah pun tak makan sahur. Sekadar minum air kosong dan makan kurma untuk mendapatkan keberkatan bersahur. 

Cara saya, lebih selesa minum ESP dan Cinch sahaja. Itupun dah cukup bekalkan tenaga dan kenyang sepanjang hari.

Jika anda ada cadangan menu lain yang ringkas dan berkhasiat boleh lah kongsikan bersama. 

#Blogmegashaklee
#Shakleetriumph2023
#Shakleethrive2023




No comments:

Post a Comment